אפליה בעבודה מחמת גיל מתקדם

ישנם מקרים בהם מופלה אדם בקבלה לעבודה, תנאי שכרו ואף מפוטר על רקע גיל מבוגר.

ישנה הרגשה כי אפליה מחמת גיל נתפסת כיותר לגיטימית ופחות מקוממת מאפליה על רקע מין, גזע או לאום וכי היא מתקבלת כמובנת יותר מאפליות אחרות בחברה ובמשפט.

תימוכין לכך הוא חוק גיל פרישה, תשס"ד-2004 (להלן: "חוק גיל פרישה") אשר קובע גיל פרישת חובה כרונולוגי ולא פונקציונאלי. יש אשר גורסים כי מדיניות אשר מבחינה בין צעירים לוותיקים אינה בגדר אפליה כלל שכן גם הצעירים כיום יהיו כפופים בעתיד לאותה מדיניות מבחינה שעה שיתבגרו. ממדיה של אפליה מחמת גיל מתגברים עם השנים והקושי שבכך מתעצם ככל שמדובר באפליה על בסיס גיל אשר מתבצעת בשלב מוקדם יותר של החיים. תוצאותיה של אפליה זו לובשות צורות שונות ביניהן כפייה אשר מופעלת על עובדים וותיקים בארגון לפרוש מוקדם בכדי להימנע מפיטורי צמצום, אבטלה או עבודה בתנאים גרועים.

חוק גיל פרישה חל על כלל העובדים במשק, גם על עובדים אשר אין להם הסדר פנסיוני או לא שלא צברו זכויות פנסיוניות מספיקות. לפיכך עובדים רבים נאלצים לפרוש מהעבודה בניגוד לרצונם להמשיך ולהתפרנס בכבוד, נאלצים לעזוב מקום עבודה בו הם רכשו ניסיון, שכר ותנאים הולמים ולצאת חזרה לשוק העבודה שם יתקלו בקושי רב במציאת עבודה אחרת. עובדים אלה אשר נפלטים ממקום עבודתם יאלצו במקרים רבים להתפשר על תנאי העסקתם, להתפשר על שכרם ולעיתים אף להתפשר ולהחליף את מקצועם.

בית המשפט העליון ובית הדין הארצי לעבודה דנו בשאלה האם גיל פרישת חובה כרונולוגי אינו בגדר אפליה. בתי המשפט בישראל אינם רואים בפרישת החובה בגיל כרונולוגי נקוב משום אפליית גיל פסולה הגם שהיא כושלת בהבחנה בין מי שמסוגל לעבוד בגיל זה לבין מי שאינו מסוגל לעבוד. על פי הפסיקה הנוהגת, עובד אשר עבר את גיל הפרישה וממשיך לעבוד, גם אינו מוגן עוד מפני אפליה מחמת גיל וחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, תשמ"ח-1988 (להלן: "חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה") אינו חל עליו לעניין אפליה מחמת גילו. עם זאת, עובדים וותיקים אחרים אשר מוצאים עצמם מופלים לרעה מחמת גילם בקבלתם לעבודה, בתנאי העבודה, בקידום בעבודה, בהכשרה או השתלמות מקצועית ובשלב הפיטורים או פיצויי הפיטורים יכולים לתבוע את מעסיקיהם בבית הדין לעבודה לשם קבלת פיצויים וסעדים מתאימים.

רות רפאלי משרד עורכי דין הינו משרד עתיר ניסיון בתחום דיני העבודה. משרדנו מייצג עובדים ומעסיקים וישמח לבחון עבורכם את סוגיית האפליה בעבודה על רקע גיל ולייעץ לכם בתחום דיני העבודה.