הודעה מוקדמת

הודעה מוקדמת לפיטורים

כאשר המעסיק מבקש לפטר עובד, הוא מחויב לעשות זאת בהתראה מראש ובכתב. יחסי העובד מעביד מסתיימים עם תום תקופת ההודעה המוקדמת.

תקופת ההודעה המוקדמת בה מחויב המעסיק כלפי העובד נקבעת בהתאם לוותק של העובד במקום העבודה.

עובד ששכרו משולם על בסיס שעתי/יומי זכאי ליום הודעה מוקדמת בגין כל חודש עבודה מיום תחילת עבודתו. החל משנת עבודתו השנייה זכאי העובד לתקופת הודעה מוקדמת בת 14 יום בתוספת יום נוסף בגין כל שני חודשי עבודה. החל משנת עבודתו השלישית זכאי העובד ל- 21 ימי הודעה מוקדמת בתוספת יום נוסף בגין כל שני חודשי עבודה. עובד בעל וותק של מעל ל- 3 שנים במקום העבודה זכאי להודעה מוקדמת בת חודש ימים.

אסור למעסיק לנצל חלק מימי ההודעה המוקדמת לשם ניצול ימי החופשה אשר נצברו לעובד ולכפות על העובד לצאת לחופשה בימים הללו. בעיקרון חל איסור על המעסיק לדרוש מהעובד לנצל את ימי החופשה שלו במהלך תקופת ההודעה המוקדמת רק במטרה להימנע מחובתו לשלם לעובד פדיון ימי חופשה עם סיום ההעסקה. במידה והמעסיק בכל זאת דורש מהעובד לנצל את ימי החופשה במהלך תקופת ההודעה המוקדמת חלה עליו החובה להוכיח כי הדבר נעשה בתום לב ומתוך מניעים ענייניים ולהבטיח כי לפחות 14 ימים מתוך תקופת ההודעה המוקדמת לא ינוצלו לחופשה. דהיינו, אם תקופת ההודעה המוקדמת קצרה מ- 15 ימים, לא יוכל המעסיק להוציא את העובד לחופשה במהלך תקופת ההודעה המוקדמת.

את ההודעה המוקדמת גם לא ניתן לחפוף עם פרק הזמן בו נמצא העובד בשירות מילואים (בתנאי ששירות המילואים עלה על יומיים רצופים) ואף לא עם 30 ימים מתום שירות המילואים של העובד.

הודעה מוקדמת לפיטורים

הודעה מוקדמת להתפטרות

עובד אשר מעוניין להתפטר מחויב לעשות זאת בהתראה מראש ובכתב. ואז בעיקרון יחסי העובד מעביד מסתיימים עם תום תקופת ההודעה המוקדמת.

גם במקרה זה, למעסיק עומדת הזכות לוותר על עבודת העובד בתקופת ההודעה המוקדמת בתנאי שישלם לעובד בגין תקופה זו שכר מלא. במקרה כזה מתנתקים יחסי העובד מעביד עם העובד באופן מידי.

תקופת ההודעה המוקדמת בה מחויב העובד כלפי המעסיק נקבעת בהתאם לוותק של העובד במקום העבודה.

עובד ששכרו משולם על בסיס שעתי/יומי מחויב ביום הודעה מוקדמת בגין כל חודש עבודה מיום תחילת עבודתו. החל משנת עבודתו השנייה מחויב העובד לתקופת הודעה מוקדמת בת 14 יום בתוספת יום נוסף בגין כל שני חודשי עבודה. החל משנת עבודתו השלישית מחויב העובד ל- 21 ימי הודעה מוקדמת בתוספת יום נוסף בגין כל שני חודשי עבודה. עובד בעל וותק של מעל ל- 3 שנים במקום העבודה מחויב להודעה מוקדמת בת חודש ימים.

תקופת הודעה מוקדמת מוסכמת

עובד ומעסיק רשאים לקבוע בחוזה ההעסקה תקופת הודעה מוקדמת ארוכה מהתקופה האמורה לעיל הקבועה בחוק. במקרה ייטה בית הדין לעבודה לאכוף את תקופת ההודעה המוקדמת המוסכמת על המעסיק, במקרה בו העובד מפוטר מהעבודה על ידי המעסיק אך לא ייטה לחייב את העובד בתקופת הודעה מוקדמת ארוכה מפרק הזמן הקבוע בחוק במקרה התפטרות של העובד.

רות רפאלי משרד עורכי דין הינו משרד עתיר ניסיון בתחום דיני עבודה. משרדנו מייצג עובדים ומעסיקים וישמח לבחון עבורכם את סוגיית ההודעה המוקדמת  ולייעץ לכם בתחום דיני העבודה.