שעות נוספות

חוק שעות עבודה ומנוחה, תשי"א-1951 קובע כמה שעות ביום מותר להעסיק עובד, 8 שעות ביום במקרה של שבוע עבודה בן 6 ימים, 8:36 שעות במקרה שבוע עבודה בן 5 ימים (ישנם הסכמים קיבוציים בהם מוגדר יום עבודה בשבוע בן 5 ימים כבן 9 שעות עבודה רגילות).

במקרה של עבודה במשמרת לילה או בערב שבת זכאים העובדים לשעות נוספות החל מהשעה השמינית לעבודה.

ההיתר הכללי שניתן על ידי שר התעשייה בעניין העסקה קובע כי ניתן להעסיק עובדים 4 ש"נ ביום ולא יותר מ- 12 ש"נ בשבוע (במקרה של שבוע עבודה בן 6 ימים) ו עד 3.4 ש"נ ביום ולא יותר מ- 15 ש"נ בשבוע (במקרה של שבוע עבודה בן 5 ימים). במקרים של עובדים במשרה חלקית אין משמעות למכסת השעות השבועית.

עובד אשר עבד שעות נוספות זכאי לגמול בסך 25% לפחות משכרו הרגיל בגין כל שעה משתי שעות עבודתו הראשונות. בגין כל שעה מעבר לכך זכאי העובד לגמול בסך 50% לפחות משכרו הרגיל.

במקרה של עובד בשכר חודשי ניתן להחליף את גמול השעות נוספות במנוחה מעבודה. גם במקרה של עובד אשר מועסק בשבת ובחג ומקבל שכר עבודה גבוה ב- 50% משכרו הרגיל, יקבל העובד תוספת אל מעבר לשכר האמור בשיעור 25% בגין השעתיים הנוספות הראשונות ו- 50% בגין כל שעה נוספת מעבר לכך. גם אם העובד עובד על פי תוצרת הוא זכאי לקבל גמול בגין התוצרת והתפוקה בשעות הנוספות בשיעורים המתאימים.

למעשה אין כל תוקף לקביעת שכר כולל (גלובלי) לעובד על ידי המעסיק. השכר המשולם לעובד אינו יכול להיות כולל ולגלם בתוכו גם תמורה בגין השעות הנוספות (למעט מבמקרים המיוחדים המנויים בחוק כגון אנשי מערכת הביטחון, משטרה, ימאים, משרת אמון וכיוצא באלה).

שעות עבודה, שעות נוספות - עורך דין לענייני עבודה רות רפאלי

שעות נוספות גלובליות

ישנם עובדים אשר מועסקים על בסיס הסכם העסקה הכולל שעות נוספות גלובליות. מדובר בסכום אשר משולם לעובד בגין מכסת ש"נ קבועה מידי חודש בחודשו. בית הדין לעבודה מקבל את ההסדר ובלבד שהעובד אינו מועסק בפועל בהיקף גדול יותר של שעות נוספות מהיקף השעות הנוספות הקבוע במסגרת המכסה הגלובלית.

רות רפאלי משרד עורכי דין הינו משרד עתיר ניסיון בתחום דיני העבודה. משרדנו מייצג עובדים ומעסיקים וישמח לבחון עבורכם את הסוגייה ולייעץ לכם בתחום דיני העבודה.