דמי מחלה

לעובד אשר נעדר למעלה מיום אחד מהעבודה עקב מחלה מגיע תשלום עבור ימי מחלה. על העובד חלה החובה לעדכן את המעסיק בתוך 3 ימים מיום היעדרותו הראשון כי הוא חולה וכן לציין בפני המעסיק  למשך כמה זמן (משוער) הוא לא יוכל לעבוד. לצורך קבלת דמי מחלה נדרש העובד להציג בפני המעסיק תעודת מחלה מרופא קופת החולים אליה העובד משתייך (ככל שהוא חבר בקופת חולים).

עובד אשר נעדר מהעבודה עקב תאונת עבודה או תאונת דרכים אינו זכאי לדמי מחלה.

העובד יהא זכאי לקבל על פי דין (ככל שלא נקבעה הוראה מיטיבה אחרת עם העובד במסגרת הסכם קיבוצי או חוזה העבודה) בגין ימי ההיעדרות השני והשלישי 50% משכר העבודה הרגיל והחל מיום ההיעדרות הרביעי והלאה ל- 100% משכר העבודה הרגיל.

לרשות העובד עומדת מכסת ימי מחלה אותה הוא צובר במהלך עבודתו אצל המעסיק, בהתאם לוותק של העובד. ככל שלא נקבע אחרת (באופן מיטיב עם העובד) בין הצדדים, תקופת הזכאות של העובד לדמי המחלה תעמוד על יום וחצי בגין כל חודש עבודה. תקופת הזכאות לדמי מחלה לא תעלה על 90 ימים בניכוי התקופה שבה קיבל העובד דמי מחלה (אלא אם נקבעה הוראה מיטיבה אחרת עם העובד במסגרת הסכם קיבוצי או חוזה העבודה).

חל איסור לפטר עובד אשר נעדר מהעובדה עקב מחלה וזאת בתקופת ימי המחלה הצבורים שלו (עד לתקרת הצבירה בחוק).

ימי מחלה אשר לא נוצלו על ידי העובד אינם ניתנים לפדיון בכסף (בדומה לימי חופשה) אלא אם קבוע אחרת בהסכם העבודה של העובד או בהסכם הקיבוצי אשר חל על הצדדים.

דמי מחלה

חישוב דמי מחלה

אופן חישוב דמי המחלה אשר מגיעים לעובד משתנה בשים לב למתכונת העסקת העובד (עובד חודשי/יומי/שעתי/תפוקתי, היקף משרה, מספר מעסיקים).

חישוב מספר ימי המחלה אותם יש לנכות ממכסת ימי המחלה הצבורים של העובד

מספר ימי המחלה אותם יש לנכות ממכסת ימי החופשה של העובד הם כל תקופת המחלה של העובד לרבות ימי המנוחה השבועית והחגים אשר נופלים במסגרת תקופת המחלה.

לדגמה, במקרה של עובד אשר עובד על בסיס חודשי ומועסק באופן קבוע 5 ימים בשבוע, אשר חלה החל מיום ב' ועד ליום ה' בשבוע שלאחר מכן (כלומר שהה בחופשת מחלה בסה"כ 11 ימים, כולל ימי שישי ושבת). העובד יחשב כמי שניצל 11 ימי מחלה הגם שמספר הימים מהם הוא נעדר מהעבודה היו 9.

גם במקרה של עובד על בסיס חודשי אשר הועסק רק 3 ימים בשבוע, בימים א', ב' ו- ד', העובד יחשב כמי שניצל 11 ימי מחלה, למרות שמספר הימים מהם הוא נעדר מהעבודה היו 5.

במקרה של עובד שעתי/יומי מספר ימי המחלה שיש לנכות מתוך מכסת ימי המחלה הצבורים של העובד יהא כל תקופת המחלה למעט ימי המנוחה השבועית והחגים (אלא אם העובד נהג לעבוד אצל המעסיק בימי המנוחה השבועית והחגים).

בעניין עובד אשר מועסק אצל מספר מעסיקים כל אחד בימים אחרים בשבוע יש לבצע חישוב מורכב יותר.

חישוב דמי המחלה המגיעים לעובד במשכורת חודשית

לשם הדוגמה ניקח עובד אשר עובד על בסיס חודשי ומועסק באופן קבוע 5 ימים בשבוע, אשר חלה מיום ב' ועד ליום ה' בשבוע שלאחר מכן. לזכותו של העובד עומדים 18 ימי מחלה צבורים.

ממכסת ימי המחלה הצבורים של העובד ינוכו 11 ימים כך שיישארו לו 7 ימי מחלה צבורים. בגין יום ההיעדרות הראשון העובד אינו זכאי לדמי מחלה ולכן ינוכה משכרו יום עבודה מלא. בגין היום השני ושלישי זכאי העובד לדמי מחלה בשיעור 50% משכרו היומי המלא. דהיינו בגין היומיים הללו ינוכה משכרו של העובד יום עבודה נוסף מלא.

סה"כ בגין 11 ימי מחלתו של העובד ינכה המעסיק משכרו שכר בגין 2 ימי עבודה.

נדגיש כי התחשיב המובא לעיל הינו בגדר דוגמה בלבד לצורך המחשה. במקרים אחרים כגון עובד במשכורת חודשית אשר מועסק בחלק מימות השבוע, עובד שעתי/יומי/תפוקתי נערך התחשיב באופן שונה.

אולי יעניין אותך גם:

רות רפאלי משרד עורכי דין הינו משרד עתיר ניסיון בתחום דיני העבודה. משרדנו מייצג עובדים ומעסיקים וישמח לבחון עבורכם את סוגיית ימי המחלה ולייעץ לכם בתחום דיני העבודה.