פנסיה

הפנסיה הינה גמלה חודשית אשר מטרתה לאפשר הכנסה לעובד לאחר פרישתו לגמלאות. לצורך כך מופרשים סכומים לאורך שנות עבודתו של אדם ונצברים עבורו במסגרת ביטוח פנסיוני.

החל משנת 2008, כל עובד מגיל 21 שנים והלאה וכל עובדת מגיל  20 שנים והלאה זכאים להפרשות לביטוח פנסיוני. בגין עובדים שהגיעו לגיל פרישת חובה (67) ומקבלים קצבה (מלבד קצבאות מהביטוח הלאומי) אין חובה להפריש הפרשות פנסיוניות.

שיעור ההפרשות הוא 18.5% (נכון לחודש ינואר 2017) מגובה השכר של העובד (ללא שעות נוספות) או לפי השכר הממוצע במשק – לפי הנמוך מבניהם. מתוך ההפרשות הללו 6% הינן על חשבון העובד ואילו 12.5% הינן על חשבון המעסיק (6.5% בגין חיסכון פנסיוני ו- 6% כקרן פיצויים).

ישנם קבוצות עובדים מסוימות (כגון עובדים בשירות המדינה או עובדים תחת הסכמים קיבוציים וצווי הרחבה מסוימים) עליהם חל הסדר פנסיה מיטיב מההסדר הקבוע בדין.

אולי יעניין אותך גם: פרישה מעבודה לגמלאות

חישוב פנסיה

לעובד עומדת הזכות לבחור את סוג הביטוח הפנסיוני ואת הגוף המוסדי (קופת גמל, קרן פנסיה או חברת ביטוח) אליה יופרשו הכספים ואת סוג הביטוח הפנסיוני.

אולם חלה חובה על המעסיק, גם במקרה בו העובד לא הודיע למעסיק על הגוף בו הוא בחר לנהל את הביטוח הפנסיוני שלו, לערוך לעובד ביטוח פנסיוני בהתאם להסדר הקבוע בדין (החל מ- 1.11.2016).

מעסיק של עובד זר אשר קופות הגמל אינן מאפשרות לבטחו, יפקיד את כספי הביטוח הפנסיוני של העובד לתוכנית חסכון ייעודית שתשוחרר עם סיום עבודתו.

מועד הזכאות להפרשות שונה במקרה בו העובד היה מבוטח בביטוח פנסיוני לפני שהתקבל לעבודה לבין המקרה בו הוא לא היה מבוטח בביטוח פנסיוני לפני תחילת עבודתו.

במקרה הראשון יהיה העובד זכאי להפרשות פנסיוניות למן היום הראשון לעבודתו, ללא כל תקופת המתנה. במקרה השני, העובד יהא זכאי לביטוח פנסיוני רק בחלוף תקופת המתנה של  6 חודשים מהיום בו הוא התחיל לעבוד אצל המעסיק. במקרה הראשון, על המעסיק להתחיל לבצע את ההפקדות לקרן הפנסיה תוך 3 חודשים ממועד תחילת עבודתו של העובד או בתום שנת המס (המוקדם מבניהם) רטרואקטיבית ליום תחילת העסקתו.

על המעסיק חלה החובה להעביר את הכספים אל קרן הפנסיה בתוך 7 ימי עסקים מיום תשלום המשכורת לעובד או בתוך 15 יום מתום החודש עבורו משולמת המשכורת (המוקדם מבניהם). מעסיק שניכה משכר העובד כספים ולא העביר אותם אל קרן הפנסיה בתוך 40 ימים מהיום בו הוא היה צריך לשלם לעובד שכר מבצע עבירה פלילית. עיכוב בהעברת הכספים לקרן הפנסיה כמוהו כהלנת שכר.

אם העובד פוטר מהעבודה הוא זכאי למשוך את הכספים אשר הופקדו על ידי המעסיק לטובת קרן פיצויים (6%). במידה והעובד אינו מושך את הכספים קרן הפיצויים, הם מתווספים לכספי החיסכון הפנסיוני. במקרה בו העובד התפטר, הוא יהא רשאי למשוך את כספי קרן הפיצויים וזאת במגבלות מסוימות.

תשלומי פנסיה לעובדים

רות רפאלי משרד עורכי דין הינו משרד עתיר ניסיון בתחום דיני העבודה. משרדנו מייצג עובדים ומעסיקים וישמח לבחון עבורכם את סוגיית הפנסיה ולייעץ לכם בתחום דיני העבודה.

לפגישת ייעוץ עם עורך דין אשר עוסק בדיני עבודה צור קשר.