פיצויי פיטורים

עובד שהשלים שנת עבודה מלאה אצל המעסיק זכאי לקבל פיצויי פיטורים במקרה שהוא מפוטר על ידי המעסיק מכל סיבה שהיא (למעט סיבות חריגות ונדירות המנויות בחוק כגון גניבה ומעילה). ישנם מקרים בהם גם עובד שהתפטר מהעבודה זכאי לפיצויי פיטורים.

במקרים בהם העובד פוטר בסמוך להשלמת שנת עבודה מלאה אצל המעסיק ייחשבו הפיטורים כאילו הם בוצעו במטרה להימנע מתשלום פיצויי פיטורין ואז העובד יהא זכאי לפיצויי פיטורין.

פיצויי פיטורין מגיעים גם לשאריו של העובד במקרה בו העובד נפטר וזאת כאילו העובד פוטר במועד פטירתו מהעבודה. עובד עשוי להיות זכאי לקבל פיצויי פיטורין במקרה של חילופים בין מעסיקים ובמקרה של פירוק או פשיטת רגל של המעסיק.

החל משנת 2008 נכנס לתוקף צו הרחבה אשר מחייב מעסיקים להפריש כספים לקרן פיצויים על שם העובד במהלך העסקת העובד. הסכום שנצבר כבר בקרן הפיצויים על שם העובד מופחת מסכום פיצויי הפיטורים שעל המעסיק לשלם לעובד.

גובה פיצויי הפיטורים שעל המעסיק לשלם לעובד הוא שכר חודש אחד בגין כל שנת עבודה אצלו. כבסיס לחישוב פיצויי פיטורין נלקח בחשבון השכר האחרון של העובד אצל המעסיק.

במקרה שבו המעסיק הפריש לעובד לאורך כל תקופת ההעסקה את מלוא פיצויי הפיטורים (בשיעור 8.33% משכר העובד מידי חודש), בהסכמת העובד ובהתאם לתנאי הקבוע בסעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים, הוא פטור מתשלום פיצויי פיטורים בעת הפיטורים והעובד יהא רשאי למשוך את כל הכספים שהצטברו בקופה בגין רכיב הפיצויים.

פיצויי הפיטורים (החלק שלא הופרש מידי חודש לקופה) מגיעים לעובד עם סיום יחסי עובד מעביד או במועד מבין אלה הקבועים במסגרת החוק. מעסיק אשר מאחר בתשלום פיצויי  פיטורים לעובד למשך מעל ל- 15 יום עלול להיות מחויב בפיצויי הלנה.

פיצויי פיטורים מגיעים לעובד גם במקרה בו הוא השלים שנת עבודה אחת לפחות אצל מעסיק שנפטר. במקרה כזה יחויב העיזבון לשלם.

לקריאה נוספת בנושא:

פיצויי פיטורין

התפטרות אשר מזכה בפיצויי פיטורין

ישנם מקרים מסוימים בהם גם עובד מתפטר זכאי לקבל פיצויי פיטורים. נמנה להלן כמה מבין המקרים הללו.

נדגיש בעניין זה כי בגין כל מקרה ומקרה מבין המקרים הללו מנויים תנאים נוספים אחרים אשר נדרשים במסגרת החוק לצורך הזכאות לקבל פיצויי פיטורים:

• אישה אשר מתפטרת עקב שהיה במקלט לנשים נפגעות אלימות (מוכות) וזאת בשים לב לתנאים המנויים בחוק.
  • עובד אשר מתפטר עקב מעבר דירה.
  • עובד אשר מתפטר עקב בריאות לקויה שלו או של בן משפחתו.
  • עובד שהתפטר לאחר הגעה לגיל הפרישה.
  • עובד שהתפטר עקב גיוסו לצה"ל.
  • עובד שהתפטר עקב גיוס למשטרה או לשב"ס.
  • עובד שהתפטר עקב התנדבות לשירות לאומי-אזרחי.
  • עובד שהתפטר עקב התנדבות למטרה ציבורית או לאומית.
  • עובדת שהתפטרה בתוך 9 חודשים מיום שילדה על מנת לטפל בילד (גם במקרה אימוץ וקבלה לאומנה של ילד, בשים לב לתנאי הזכאות המנויים בדין).
  • עובד שהתפטר עקב הרעה מוחשית בתנאי העבודה. יודגש בעניין זה כי על העובד חלה החובה להתריע בפני המעסיק על ההרעה ואף לאפשר למעסיק לתקן את המצב.

רות רפאלי משרד עורכי דין הינו משרד עתיר ניסיון בתחום דיני העבודה. משרדנו מייצג עובדים ומעסיקים וישמח לבחון עבורכם את סוגיית פיצויי הפיטורים  ולייעץ לכם בתחום דיני העבודה.