חוזה עבודה \ הסכם עבודה – כל מה שחשוב לדעת

מהו חוזה עבודה?

חוזה עבודה \ הסכם עבודה אשר נחתם בין העובד למעסיק נדון בהתאם לדיני חוזים והוא כולל בתוכו את כל ההסכמות אליהן הגיעו המעסיק והעובד בעניין ההעסקה. במסגרת החוזה מוגדרים פרטי הצדדים (העובד והמעסיק), תנאי העבודה הספציפיים של העובד והגדרת התפקיד של העובד.

בעניין תנאי ההעסקה והזכויות הסוציאליות אשר מגיעות לעובד ומפורטות במסגרת החוזה, יכול חוזה ההעסקה רק להיטיב עם העובד ולאפשר לו לקבל זכויות נוספות/מורחבות אל מעבר למינימום הזכויות הקוגנטית הקבועות בדין. כך לדוגמה יכול הסכם עבודה לקבוע הפרשות מעסיק לקרן פנסיה בשיעור גבוה מהשיעור המינימלי הקבוע בדין אך לא בשיעור נמוך מכך.

חוזה העסקה אינו יכול לגרוע מהזכויות המוקנות לעובד בדין או לסתור את אשר קבוע במסגרת חוק, הסכם קיבוצי או צו הרחבה. פגיעה בזכויות המגיעות לעובד על פי דין במסגרת הסכם העסקה אינה תקפה ואינה מחייבת את העובד.

חוזה עבודה \ הסכם עבודה

הודעה בכתב לעובד על תנאי ההעסקה

על המעסיק חלה החובה להעלות את תנאי העסקת העובד על הכתב וזאת בכפוף לחוק הודעה לעובד (תנאי עבודה), תשס"ב-2002 (להלן: "חוק הודעה לעובד"). על המעסיק חלה החובה גם למסור הודעה בכתב לעובד בעניין תנאי העסקתו וזאת לא יאוחר משלושים ימים מיום תחילת עבודתו עבור המעסיק.

חוק הודעה לעובד מונה את פירוט תנאי העבודה הנדרש במסגרת ההודעה הכולל את זהות המעסיק והעובד, תאריך תחילת העבודה, ציון שמו של הממונה הישיר על העובד, תיאור עיקרי התפקיד, אורך יום עבודה רגיל, יום המנוחה השבועי ועוד כיוצא באלה.

במקרה שחל שינוי בתנאי ההעסקה של העובד ויש צורך של שינוי חוזה עבודה, חלה על המעסיק החובה למסור הודעה לעובד בתוך 30 יום מהיום בו נודע למעסיק על השינוי.

סוגים של הסכמי העסקה

קיימים מספר סוגים של הסכמי העסקה. רוב העובדים במשק מועסקים בחוזים לתקופה בלתי-מוגבלת, אשר אינם נוקבים בתאריך פקיעה.

ישנם עובדים אשר מועסקים על בסיס חוזה עבודה \ הסכם עבודה לתקופה מוגבלת או למשימה קבועה מראש. במקרה זה מוגדר במסגרת החוזה התנאי לפקיעתו. חוזים מסוג אלה מקובלים במקרים מיוחדים בהם מועסק העובד לפרויקט מסוים, כמחליף וכדומה.

סעיפים מיוחדים בחוזה ההעסקה

חוזה ההעסקה של העובד יכול לכלול גם סעיפים מיוחדים אשר מטרתם להגן על המעסיק ועל האינטרסים שלו כגון, סעיף סודיות ואי-תחרות, חיוב בתקופת צינון מסוימת החל ממועד סיום העבודה, התחייבות לשמירה על סודיות, חיוב העובד לעבוד תקופת מינימום.

יובהר בעניין הסעיפים המיוחדים הללו, כי בתי הדין לעבודה ובתי המשפט פוסלים ומבטלים במקרים רבים את הסעיפים המיוחדים הללו ואינם מאפשר למעסיקים לאכוף אותם בעניין עובדיהם בפרט שעה שיש בסעיפים הללו בכדי לקפח את העובדים ולפגוע יתר על המידה בזכויותיהם החוקתיות.

סעיף בהסכם ההעסקה אשר שולל את זכותו של העובד לפנות לערכאות ולתבוע את המעסיק אינו תקף.

רות רפאלי משרד עורכי דין הינו משרד עתיר ניסיון בתחום דיני העבודה. משרדנו מייצג עובדים ומעסיקים וישמח לבחון עבורכם את חוזה ההעסקה באופן יסודי ולייעץ לכם בתחום דיני העבודה.

לפגישת ייעוץ עם עורך דין אשר עוסק בדיני עבודה וחוזי העסקה צור קשר.